C115 Antieke Tegels
Omschrijving
Keramische patroontegels | C115
Oppervlakte 4,3 m2
Prachtige antieke vloertegels uit de de periode 1900-1909 geproduceerd door: La Nouvelle Ceramique Societe Anonyme AMAY Belgique
Onderstaand kun je uniek fotomateriaal vinden uit de archieven en meer achtergrond informatie over deze fabriek.
Verhoudingen patroontegels 14×14 cm :

Al onze antieke loeren zijn unieke stukken en worden daarom altijd in totaliteit verkocht…
De op deze website getoonde antieke vloeren zijn slechts een selectie van ons totale aanbod. Breng een bezoekje aan onze showroom voor de meest actuele voorraad
Waarom zijn deze oude tegels zo mooi?
Oude tegels hebben die vintage charme waar nieuwe cementtegels gewoon niet aan kunnen tippen. Laten we eens kijken waarom die antieke jongens zo aantrekkelijk zijn in vergelijking met hun moderne tegenhangers.
Ten eerste, het verhaal achter oude tegels is gewoon epic. Elke kras, elke barst, ze hebben allemaal een verhaal te vertellen. Het is alsof je een stukje geschiedenis in je huis hebt liggen. Denk er eens aan hoeveel voeten er door de eeuwen heen overheen hebben gelopen. Dat geeft toch een soort magie aan je vloer?
Dan hebben we het over het vakmanschap. Die oude vloertegels zijn met de hand gemaakt door ambachtslieden die wisten wat ze deden. Geen massaproductie in een of andere fabriek. Nee, deze jongens waren uniek, met de hand ingegoten of gevormd. Dat maakt ze zo bijzonder.
En laten we eerlijk zijn, de esthetiek is gewoonweg fantastisch. Die diepere kleuren, die intrigerende patronen, ze voegen echt karakter toe aan een ruimte. Of je nu een oud herenhuis hebt of een modern appartement, oude patroontegels voegen die extra dosis stijl toe die je nergens anders vindt.
En laten we de duurzaamheid niet vergeten. Deze motieftegels hebben de tand des tijds doorstaan en zullen dat ook blijven doen. Terwijl nieuwe tegels misschien na een paar jaar moeten worden vervangen omdat ze uit de mode zijn geraakt, kunnen deze oudjes nog generaties meegaan.
Dus, als je op zoek bent naar een patroonvloer die niet alleen mooi is, maar ook een verhaal vertelt en de tand des tijds kan doorstaan, dan zijn oude tegels absoluut een must!
Meer achtergrondinformatie over deze fabriek La Nouvelle Ceramique AMAY
Het bedrijf
In 1908 vestigde La Nouvelle Céramique zich tussen de spoorlijn (de lijn Parijs–Berlijn) en de Maas. Deze ideale ligging stelde de fabriek in staat haar export snel uit te breiden. De nabijheid van de haven van Antwerpen bood bovendien de mogelijkheid tot internationale uitbreiding van de verkoop.
Al vanaf 1909 was La Nouvelle Céramique uitgerust met een stoommachine, die toen tot de meest geavanceerde technologie behoorde. De uitgebreide mechanisatie van de fabriek stelde haar bovendien in staat een goede reputatie op te bouwen, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. De Amayse keramiek werd inderdaad in tal van landen geïntroduceerd. Verschillende publicaties vermelden dat tegels van La Nouvelle Céramique werden gebruikt in gebouwen in het buitenland.
Ongeveer 200 arbeiders waren in dienst voor de productie van de goederen. De fabriek haalde klei uit de kleigroeve Chez Fagot, gelegen aan de François Droogmansstraat, tegenover het Pré Quitis. Later werd de klei geïmporteerd uit Duitsland.
De klei werd vervolgens bewerkt om verschillende soorten tegels te produceren: vloertegels van fijn geglazuurd steengoed, effen of met ingelegde decoraties, en kleine mozaïektegels van keramiek. De archieven vermelden ook geëxtrudeerde tegels voor gevelbekleding, architecturale keramiek en fabrieksvloeren.
La Nouvelle Céramique sloot haar deuren op 30 april 1966. Twee jaar later werden de gebouwen gesloopt. De buitenlandse concurrentie, die vanaf de jaren 1940 massaal goedkopere tegels importeerde, was te sterk voor het lokale bedrijf.
Vandaag blijft van dit lokale bedrijf vooral het mooie tegelwerk over dat nog steeds zichtbaar is op gevels in de regio of in het interieur van sommige oude woningen. Het Toerismebureau van Amay werkt momenteel aan een inventaris van de catalogi van de fabriek om te bepalen wat er nog over is van de productie.
Het productieproces van antieke keramische patroontegels
De mannen werkten aan de “persen” en maakten de tegelschijven, meestal tegels 14 bij 14 cm, al bestonden er ook andere formaten.
De vrouwen zorgden voor de decoratie. Voor tegels met een tekening plaatsten de arbeidsters een metalen kader met de lijnen van het decor op de tegel. Een mengsel van kleipoeder en kleurstoffen werd met een machine in de groeven van het kader geblazen.
Deze te kostbare productiemethode werd later vervangen door gevlamde tegels. Deze techniek bestond uit het met een machine in een mal blazen van kleipoeders in verschillende kleuren. De menging van de tinten gaf het “gevlamde” effect.
Wanneer de tegels klaar waren, gingen ze naar de droogkamer en vervolgens naar de oven. Het bakken gebeurde bij hoge temperatuur, tussen 1100 en 1200 °C. De ovens werden beheerd door de cuiseurs, in het Waals qeuheux genoemd. Het duurde meerdere dagen om één ovenlading te bakken. Na afkoeling werden de tegels eruit gehaald en gesorteerd. Vervolgens werden ze door de inpakkers in bundels van 320 stuks samengebonden en klaargemaakt voor verzending.
Onderstaand kun je een voorbeeld zien van deze gevlamde tegels die te koop worden aangeboden
Wat we weten over La Nouvelle Céramique
• Oorsprong en oprichting
- La Nouvelle Céramique Amay werd opgericht in 1907.
- De fabriek maakte deel uit van een grotere Belgische keramiek- en tegelindustrie die vanaf eind 19ᵉ / begin 20ᵉ eeuw sterk exportgericht was.
• Productie & type keramiek / tegels
- De fabriek produceerde steengoed- en keramische vloertegels en wandtegels — niet enkel voor woningen, maar ook voor publieke en commerciële gebouwen.
- De productie werd gekenmerkt door hoge kwaliteit: tegels gingen door ovens op hoge temperatuur (voor duurzaamheid), en bestonden uit vakmanschap dat strookte met de industriële tegeltraditie in België.
- De ontwerpen waren esthetisch verfijnd, vaak met geometrische patronen — wat goed aansluit bij de evolutie van tegelkunst & interieurstijl begin 20ᵉ eeuw (denk aan overgang van klassieke motieven naar meer strakke en moderne patronen).
• Internationale export — wereldwijde klantenkring
- De export van La Nouvelle Céramique was indrukwekkend: volgens een exportcatalogus uit na 1931 werden hun tegels geleverd aan gebouwen (scholen, kerken, banken, hotels, stations, etc.) in landen verspreid over Europa, Latijns-Amerika, Canada, Australië en Azië.
- Dit toont dat de fabriek niet enkel regionaal of nationaal relevant was, maar deel uitmaakte van de wereldwijde verspreiding van Belgische keramiekproductie.
• Cultureel / regionaal belang van Amay
- De geschiedenis van La Nouvelle Céramique maakt deel uit van het industrieel verleden van Amay: de stad kende een bloeiperiode waarin keramiek, steen-, baksteen- en aluinwinning, en andere nijverheidsactiviteiten centraal stonden.
- Sommige oude huizen of gebouwen in Amay en omgeving dragen nog steeds het tegelwerk van La Nouvelle Céramique — de gevels of interieurs behouden als het ware een stukje van dat industriële en ambachtelijke verleden.
• Historisch belang binnen de Belgische tegelindustrie
- La Nouvelle Céramique behoorde tot een reeks fabriekseenheden in België die vroeger de dominante rol speelden in keramische tegelproductie — naast andere bekende namen.
- Het verhaal van zulke fabrieken illustreert hoe keramiek en tegelwerk een economische én artistieke exportstroom opleverden vanuit België naar de rest van de wereld.
Beperkingen / wat we niet (of weinig) weten
- Ik kon geen duidelijke recente archief- of restauratieprojecten vinden die exact inventariseren hoeveel “originele” vloer- of wandtegels van La Nouvelle Céramique vandaag bewaard zijn — dat is blijkbaar een onderwerp van lokaal erfgoedonderzoek. (Er wordt vermeld dat het toerismebureau van Amay werkt aan een catalogisering van oude productie en catalogi.)
- Veel oude documentatie is verspreid of eerder gespecialiseerd, wat het moeilijk maakt om een volledig overzicht te krijgen zonder lokaal archiefonderzoek.
Waarom La Nouvelle Céramique belangwekkend is
- De fabriek is een goed voorbeeld van hoe de Belgische keramiek- en tegelindustrie in de eerste helft van de 20ᵉ eeuw internationaal invloed had — zowel technisch (productie) als commercieel (export).
- Tegels van La Nouvelle Céramique zijn tastbare restanten van industriële, ambachtelijke én esthetische tradities — vandaag nog zichtbaar in gebouwen in Amay of soms elders in de wereld.
- Voor historisch, architecturaal of cultureel erfgoedonderzoek biedt de geschiedenis van de fabriek aanknopingspunten: industrialisering, migratie van productiemethoden, export, en overgang naar moderniteit in interieur- & bouwtradities.
Aanvullende specificaties:
Categorie: Antieke vloertegels
Dikte: gemiddeld 16 mm
Geschikt voor: Vloertegels en wandtegel
Productie: Gebakken tegels
Impregneren: Nee, impregneren is niet nodig
Vloerverwarming: ja, geschikt voor vloerverwarming
Antislipwaarde: R10
Oppervlakte: geglazuurd.
Reinigen: Alle reinigingsmiddelen zijn mogelijk
Kleurverschillen: Ja, mogelijk aanwezig
Effen tegels beschikbaar: Ja
Bijpassende wandtegels beschikbaar : zelliges tegels
Boordtegels beschikbaar: Ja, meestal wel
Land van herkomst: Patroontegels uit Frankrijk
Materiaal: gebakken klei en ijzeroxide kleurpigmenten
Gewicht: 37 kg per m2
Handgemaakt: Ja, stuk voor stuk met de hand gemaakt
Alternatieve goedkopere vloertegels: Portugese vloertegels
Meer informatie: Meest gestelde vragen



















